
775
Roskilderuten
28,8 km
8 vejmyndigheder
2022 lanceringsår
C75 Roskilderuten
Eksisterende ruter
Rutens længde
28,8 km
Kommuner og vejmyndigheder
København, Frederiksberg, Rødovre, Brøndby, Glostrup, Albertslund, Høje-Taastrup, Roskilde
Fra Roskilde løber Roskilderuten på enkeltrettet cykelsti gennem de otte kommuner langs Københavnsvej, Roskildevej over Valby Bakke og videre ad Vesterbrogade frem til Rådhuspladsen i København. Ruten løber parallelt med jernbanen og forløber ligeud hele vejen.
Se en videogennemkørsel af ruten her:
Om ruten
Roskilderuten forbinder otte kommuner og forbinder ligeledes Region Hovedstaden og Region Sjælland. Ruten forløber langs en færdselsåre mellem købstaden Roskilde, Vestegnen og hovedstaden København med brede cykelstier på hele ruten. Den er en direkte forbindelse mellem flere boligområder og større uddannelsesinstitutioner og erhvervsområder. I øst løber ruten forbi Damhussøen og Københavns Zoo. Ruten forløber ligeledes tæt på jernbane med både regionale togforbindelser og flere S-togslinjer.
Ruten forbinder
Ruten forbinder byområderne Roskilde, Hedehusene, Høje-Taastrup, Vridsløselille, Albertslund, Glostrup, Brøndbyøster, Rødovre, Damhussøen, Frederiksberg, Københavns Zoo, Rådhuspladsen og Indre København.
Kollektive knudepunkter
Ruten passerer:
- Hedehusense St. (Regionaltog)
- Albertslund St. ( S-tog)
- Glostrup St. (S-tog, S-bus)
- Ålholm St. (S-tog)
- København H (InterCitytog, regionaltog, S-tog og S-bus)
Forbedringer på Roskilderuten i forbindelse med opgradering til Supercykelsti
Roskilde Kommune
- Helt nyt vejprofil med gennemførte fortove og cykelstier, brede skillerabatter med træer og anden beplantning samt busheller på strækningen mellem Østre Ringvej og Holbækmotorvejen
- Cykelprioritering i tre lyskryds mellem Navervej/Betonvej og kommunegrænsen til Høje-Taastrup
- Afmærkning gennem kryds hvor der manglede, samt gennem rundkørslen ved Lykkegårdsvej
Busstoppesteder:
- Etablering af bushelle ved stoppestedet “Undervisningscenter (Københavnsvej)” på Københavnsvej ø. f. Gammel Marbjergvej, retning mod Roskilde
- Etablering af fortov samt kantsten mellem cykelsti og vej ved stoppestedet “Undervisningscenter (Københavnsvej)” på Københavnsvej ø. f. Gammel Marbjergvej, retning mod København
- Etablering af bushelle og udvidelse af cykelsti ved stoppestedet “Marbjergvej (Københavnsvej)” på Københavnsvej ø. f. Store Hedevej, retning mod København
- Etablering af busheller ved stoppestedet “Lykkegårdsvej (Københavnsvej)” på Københavnsvej v. f. rundkørsel med Lykkegårdsvej i begge retninger
Høje-Taastrup Kommune
- Ny belægning i begge retninger mellem Ring 5 og Hveen Boulevard
- Ny belægning på nordsiden mellem Hveen Boulevard og Husby Allé
- Ny belægning og opfriskning af afmærkning af vigepligt ved to indkørsler på sydsiden mellem Hveen Boulevard og Selsmosevej
Albertslund Kommune
- Etablering af detektering af cyklister i krydset Roskildevej/Vridsløsevej/Herstedvestervej
- Etablering af smal bushelle på sydsiden af Roskildevej ved Herstedvestervej
Gennemførte cykelstier ved sidevejene:
- Enighedsvej/Roskildevej
- Nyvej/Roskildevej
- Linde Allé/Roskildevej
- Herstedvang/Roskildevej
- Rønne Allé/Roskildevej
Ny belægning:
- I begge retninger mellem Vridsløsevej og Albertslundvej
- Ny belægning og bredere cykelsti flere steder i begge retninger mellem Albertslundvej og kommunegrænsen til Glostrup Kommune
Glostrup Kommune
Ny belægning:
- I begge retninger mellem kommunegrænsen til Albertslund og v.f. Mjølnersvej
- I begge retninger mellem Mjølnersvej og Eriksvej/Springholm
- På nordsiden mellem O3 og Springholm
- På sydsiden mellem O3 og Eriksvej
- På sydsiden mellem Nyvej og Banegårdsvej
- I begge retninger mellem Banegårdsvej/Nørre Allé og Byparkvej
- I begge retninger mellem Byparkvej og kommunegrænsen
Brøndby Kommune
- Gennemført fortov og cykelsti ved Prøvensvej/Roskildevej
Ny belægning:
- I begge retninger mellem kommunegrænsen til Glostrup og Motorring 3
- I begge retninger mellem Motorring 3 og Brøndbyøstervej
Rødovre Kommune
Gennemført fortove ved sidevejene:
- Hvidingvej/Roskildevej
- Agerskovvej/Roskildevej
- Medelbyvej/Roskildevej
- Dianavej/Roskildevej
- Annexgårdsvej/Roskildevej
- Elektravej/Roskildevej
- Kempsvej/Roskildevej
- Christiansdal/Roskildevej
- Axelhøj/Roskildevej
Ny belægning:
- På nordsiden mellem Tårnvej og kommunegrænsen til København
- På sydsiden mellem Tårnvej og Roskildevej 289
Frederiksberg Kommune
Busstoppesteder:
- Fremrykket busstoppested ved Skellet på sydsiden af Roskildevej
- Bredere bushelle og bredere cykelsti ved Nordens Plads
Cykelsti:
- Opgradering fra cykelbane til cykelsti på Roskildevej mellem Søndre Fasanvej og Pile Allé
- Ny cykelsti på sydsiden af Vesterbrogade mellem Rahbeks Allé og Vesterfælledvej (sammen med Københavns Kommune)
Københavns Kommune
- I krydset Roskildevej/Peter Bangsvej/Valby Langgade: Højresvingssporet på Roskildevej mod Valby Langgade er indsnævret, og den eksisterende rabat mellem højresvingsbanen og cykelstien er fjernet for at sikre, at bilerne får bedre oversigtsforhold. Kørearealet på Peter Bangs Vej er indsnævret for at skabe en ny krydsningsmulighed på tværs af Roskildevej for cyklister til Valby Langgade
Cykelsti:
- Etablering af fremført cykelsti ved Skellet på sydsiden af Roskildevej
- Ny cykelsti på sydsiden af Vesterbrogade mellem Rahbeks Allé og Vesterfælledvej (sammen med Frederiksberg Kommune)
- Gennemført cykelsti på Vesterbrogade ved sidevejen Sundevedsgade
- Udvidelse af eksisterende cykelsti til en bredde på 2,5 m på sydsiden af Vesterbrogade mellem Colbjørnsensgade og Reventlowsgade
- Udvidelse af eksisterende cykelsti til en bredde på 2,5 m på nordsiden af Vesterbrogade mellem Vester Farimagsgade og Trommesalen
Busstoppested:
- Etablering af bushelle på sydsiden af Vesterbrogade ved banegraven foran Hovedbanegården
Fakta om ruten
Stigninger
På Roskilderuten er der sket en 26 % stigning i cykeltrafikken fra før ruten blev etableret til 2024.
På de 16 etablerede supercykelstier er der i gennemsnit sket en 87 % stigning i cykeltrafikken fra før ruterne blev etableret til 2024-tællinger.
Ture på ruten
På det samlede supercykelstinet bestående af 16 supercykelstier cykles der i gennemsnit 12 km pr. tur.
Sundhed
For pendlerne på supercykelstierne er motionen den primære motivation for at tage cyklen.
Tilfredshed med ruten
Den generelle tilfredshed på ruterne scorer i gennemsnit 3,9 på en skala fra 1-5, hvor 5 er bedst.
Økonomi
Ruten har kostet 24 mio. kr. at anlægge.
Planlagte forlængelser
2024-2025:
Ruten forventes forlænget 1,6 km i Roskilde Kommune fra Østre Ringvej til Kong Valdemars Vej i Roskilde centrum.
Dokumenter
