775

Roskilderuten

28,8 km

8 vejmyndigheder

2022 lanceringsår

C75 Roskilderuten

Eksisterende ruter

Rutens længde

28,8 km

Kommuner og vejmyndigheder

København, Frederiksberg, Rødovre, Brøndby, Glostrup, Albertslund, Høje-Taastrup, Roskilde

Fra Roskilde løber Roskilderuten på enkeltrettet cykelsti gennem de otte kommuner langs Københavnsvej, Roskildevej over Valby Bakke og videre ad Vesterbrogade frem til Rådhuspladsen i København. Ruten løber parallelt med jernbanen og forløber ligeud hele vejen.

Se en videogennemkørsel af ruten her:

Om ruten

Roskilderuten forbinder otte kommuner og forbinder ligeledes Region Hovedstaden og Region Sjælland. Ruten forløber langs en færdselsåre mellem købstaden Roskilde, Vestegnen og hovedstaden København med brede cykelstier på hele ruten. Den er en direkte forbindelse mellem flere boligområder og større uddannelsesinstitutioner og erhvervsområder. I øst løber ruten forbi Damhussøen og Københavns Zoo. Ruten forløber ligeledes tæt på jernbane med både regionale togforbindelser og flere S-togslinjer.

Ruten forbinder

Ruten forbinder byområderne Roskilde, Hedehusene, Høje-Taastrup, Vridsløselille, Albertslund, Glostrup, Brøndbyøster, Rødovre, Damhussøen, Frederiksberg, Københavns Zoo, Rådhuspladsen og Indre København.

Kollektive knudepunkter

Ruten passerer:

  • Hedehusense St. (Regionaltog)
  • Albertslund St. ( S-tog)
  • Glostrup St. (S-tog, S-bus)
  • Ålholm St. (S-tog)
  • København H (InterCitytog, regionaltog, S-tog og S-bus)

Forbedringer på Roskilderuten i forbindelse med opgradering til Supercykelsti

Roskilde Kommune

  • Helt nyt vejprofil med gennemførte fortove og cykelstier, brede skillerabatter med træer og anden beplantning samt busheller på strækningen mellem Østre Ringvej og Holbækmotorvejen
  • Cykelprioritering i tre lyskryds mellem Navervej/Betonvej og kommunegrænsen til Høje-Taastrup
  • Afmærkning gennem kryds hvor der manglede, samt gennem rundkørslen ved Lykkegårdsvej

Busstoppesteder:

  • Etablering af bushelle ved stoppestedet “Undervisningscenter (Københavnsvej)” på Københavnsvej ø. f. Gammel Marbjergvej, retning mod Roskilde
  • Etablering af fortov samt kantsten mellem cykelsti og vej ved stoppestedet “Undervisningscenter (Københavnsvej)” på Københavnsvej ø. f. Gammel Marbjergvej, retning mod København
  • Etablering af bushelle og udvidelse af cykelsti ved stoppestedet “Marbjergvej (Københavnsvej)” på Københavnsvej ø. f. Store Hedevej, retning mod København
  • Etablering af busheller ved stoppestedet “Lykkegårdsvej (Københavnsvej)” på Københavnsvej v. f. rundkørsel med Lykkegårdsvej i begge retninger

Høje-Taastrup Kommune

  • Ny belægning i begge retninger mellem Ring 5 og Hveen Boulevard
  • Ny belægning på nordsiden mellem Hveen Boulevard og Husby Allé
  • Ny belægning og opfriskning af afmærkning af vigepligt ved to indkørsler på sydsiden mellem Hveen Boulevard og Selsmosevej

Albertslund Kommune

  • Etablering af detektering af cyklister i krydset Roskildevej/Vridsløsevej/Herstedvestervej
  • Etablering af smal bushelle på sydsiden af Roskildevej ved Herstedvestervej

Gennemførte cykelstier ved sidevejene:

  • Enighedsvej/Roskildevej
  • Nyvej/Roskildevej
  • Linde Allé/Roskildevej
  • Herstedvang/Roskildevej
  • Rønne Allé/Roskildevej

Ny belægning:

  • I begge retninger mellem Vridsløsevej og Albertslundvej
  • Ny belægning og bredere cykelsti flere steder i begge retninger mellem Albertslundvej og kommunegrænsen til Glostrup Kommune

Glostrup Kommune

Ny belægning:

  • I begge retninger mellem kommunegrænsen til Albertslund og v.f. Mjølnersvej
  • I begge retninger mellem Mjølnersvej og Eriksvej/Springholm
  • På nordsiden mellem O3 og Springholm
  • På sydsiden mellem O3 og Eriksvej
  • På sydsiden mellem Nyvej og Banegårdsvej
  • I begge retninger mellem Banegårdsvej/Nørre Allé og Byparkvej
  • I begge retninger mellem Byparkvej og kommunegrænsen

Brøndby Kommune

  • Gennemført fortov og cykelsti ved Prøvensvej/Roskildevej

Ny belægning:

  • I begge retninger mellem kommunegrænsen til Glostrup og Motorring 3
  • I begge retninger mellem Motorring 3 og Brøndbyøstervej

Rødovre Kommune

Gennemført fortove ved sidevejene:

  • Hvidingvej/Roskildevej
  • Agerskovvej/Roskildevej
  • Medelbyvej/Roskildevej
  • Dianavej/Roskildevej
  • Annexgårdsvej/Roskildevej
  • Elektravej/Roskildevej
  • Kempsvej/Roskildevej
  • Christiansdal/Roskildevej
  • Axelhøj/Roskildevej

Ny belægning:

  • På nordsiden mellem Tårnvej og kommunegrænsen til København
  • På sydsiden mellem Tårnvej og Roskildevej 289

Frederiksberg Kommune

Busstoppesteder:

  • Fremrykket busstoppested ved Skellet på sydsiden af Roskildevej
  • Bredere bushelle og bredere cykelsti ved Nordens Plads

Cykelsti:

  • Opgradering fra cykelbane til cykelsti på Roskildevej mellem Søndre Fasanvej og Pile Allé
  • Ny cykelsti på sydsiden af Vesterbrogade mellem Rahbeks Allé og Vesterfælledvej (sammen med Københavns Kommune)

Københavns Kommune

  • I krydset Roskildevej/Peter Bangsvej/Valby Langgade: Højresvingssporet på Roskildevej mod Valby Langgade er indsnævret, og den eksisterende rabat mellem højresvingsbanen og cykelstien er fjernet for at sikre, at bilerne får bedre oversigtsforhold. Kørearealet på Peter Bangs Vej er indsnævret for at skabe en ny krydsningsmulighed på tværs af Roskildevej for cyklister til Valby Langgade

Cykelsti:

  • Etablering af fremført cykelsti ved Skellet på sydsiden af Roskildevej
  • Ny cykelsti på sydsiden af Vesterbrogade mellem Rahbeks Allé og Vesterfælledvej (sammen med Frederiksberg Kommune)
  • Gennemført cykelsti på Vesterbrogade ved sidevejen Sundevedsgade
  • Udvidelse af eksisterende cykelsti til en bredde på 2,5 m på sydsiden af Vesterbrogade mellem Colbjørnsensgade og Reventlowsgade
  • Udvidelse af eksisterende cykelsti til en bredde på 2,5 m på nordsiden af Vesterbrogade mellem Vester Farimagsgade og Trommesalen

Busstoppested:

  • Etablering af bushelle på sydsiden af Vesterbrogade ved banegraven foran Hovedbanegården

Fakta om ruten

Stigninger

På Roskilderuten er der sket en 26 % stigning i cykeltrafikken fra før ruten blev etableret til 2024.

På de 16 etablerede supercykelstier er der i gennemsnit sket en 87 % stigning i cykeltrafikken fra før ruterne blev etableret til 2024-tællinger.

Ture på ruten

På det samlede supercykelstinet bestående af 16 supercykelstier cykles der i gennemsnit 12 km pr. tur.

Sundhed

For pendlerne på supercykelstierne er motionen den primære motivation for at tage cyklen.

Tilfredshed med ruten

Den generelle tilfredshed på ruterne scorer i gennemsnit 3,9 på en skala fra 1-5, hvor 5 er bedst.

Økonomi

Ruten har kostet 24 mio. kr. at anlægge.

Planlagte forlængelser

2024-2025:

Ruten forventes forlænget 1,6 km i Roskilde Kommune fra Østre Ringvej til Kong Valdemars Vej i Roskilde centrum.

Dokumenter

Evaluering

Evaluering af Roskilderuten

Læs evalueringen af Roskilderuten (udgivet 2023)

Seneste nyt

Borgmester for Høje-Taastrup Michael Ziegler anfører cykelkaravanen på den gule Tour de France ladvogn

Nyhed

Solskin og cykelkaravane indvier supercykelstien Roskilderuten

24.03.2022

Anlægsaktivitet

Førmåling af Roskilderuten

28.11.2019

Anlægsaktivitet

Første spadestik til Roskilderuten

01.10.2019

Tip din kommune

Er der et sted på din supercykelsti, der trænger til fejning, eller er der et hul i cykelstien, der trænger til udbedring? Find kommunernes forskellige services, hvor du kan indmelde fejl og mangler.

Bliv testpendler

Bliv en del af supercykelstiernes testpendler-panel og få invitationer, når vi har brug for pendlere til at teste forskellige tiltag på supercykelstierne. Det er uforpligtende at være en del af netværket.