
C99
Albertslundruten
18 km
5 vejmyndigheder
2012 lanceringsår
C99 Albertslundruten
Eksisterende ruter
Rutens længde
18 km
Kommuner og vejmyndigheder
Albertslund, Glostrup, Rødovre, København, Frederiksberg
I Albertslund og Glostrup løber Albertslundruten hovedsageligt ad sti i eget tracé både igennem grønne omgivelser og igennem boligområder. Igennem Rødovre, Frederiksberg og København fortsætter ruten primært ad cykelstier langs vej.
Se en videogennemkørsel af ruten her:
Om ruten
Albertslundruten var den første supercykelsti i hovedstadsregionen og fungerer som en grøn og rolig cykelforbindelse mellem Vestegnen, Frederiksberg og København. Albertslundruten passerer en række rekreative og grønne områder, herunder Vestskoven, Vestvolden og Damhussøen. Derudover skaber ruten også forbindelse til større erhvervsområder, som Hersted Industripark i Albertslund, og uddannelsesinstitutionerne Copenhagen Business School og Københavns Universitet i København.
Ruten forbinder
Ruten forbinder byområderne Herstedvester, Herstedøster, Hersted Industripark, Hvissinge, Rødovre, Damhussøen, Vanløse, Frederiksberg og indre København.
Kollektive knudepunkter
Ruten passerer:
- Glostrup Nord (Letbanestation, åbner i 2025)
- Flintholm St. (S-tog, metro)
- Vesterport St. (S-tog)
Forbedringer på Albertslundruten i forbindelse med opgradering til Supercykelsti
Albertslund Kommune
- Forbedring af Trippendalstien, herunder krydsene med Kærholmstien, Roholmstien, Snebærstien og Poppelstien med afmærkning af vigepligt og rød asfalt, samt beskæring af buske og træer
- Nedlæggelse af fortov og etablering og udvidelse af cykelstier på begge sider af Fabriksparken
- Etablering af busheller ved stoppesteder på Fabriksparken
Glostrup Kommune
- Justering af stibomme ved Fabriksparken/Udlodsstien og ved Sortevej/Bystien
- Ny asfalt på 200-300 m af Bystien
- Adskillelse af fodgængere og cyklister ved afstribning på Bystien øst for Fuglestien
- Asfaltramper ved Sortevej/Bystien
- Hævet flade ved Sortevej/Bystien

Rødovre Kommune
- Nedlæggelse af et par p-pladser og etablering af stitilslutning fra parkeringspladsen i den vestlige ende af Rødovre Parkvej til stien langs det grønne areal
- Etablering af cykelsti på Elvergårdsvej mellem Rødovrevej og Annexgårdsvej
Københavns Kommune
- Vejens forløb ændret og overkørsel etableret på Linde Allé, så trafik til og fra Hyltebjerg Allé har prioritet
- Forlængelse af cykelbaner på Jernbane Allé mellem Frederiksberg Kommune og Grøndals Parkvej
- Etablering af gennemført fortov på Kampmannsgade ved Nyropsgade
Frederiksberg Kommune
- Grøn bølge for cyklister på Finsensvej og Thorvaldsensvej-Danasvej
- Nedtællingssignaler for cyklister ved lyskryds på Finsensvej ved sidevejene:
- C. N. Petersens Vej mod øst
- Dalgas Boulevard mod øst
- Solbjerg Have/Julius Valentiners Vej mod vest
- Lysregulering for cyklister fra Den Grønne Sti ved Falkoner Allé og fodgængerfelt for krydsende fodgængere
- Etablering af cykelsti på Den Grønne Sti langs Hostrups Vænge
- Hævet flade ved Den Grønne Stis krydsning af Thorvaldsensvej
Fakta om ruten
Stigninger
På Albertslundruten er der sket en 78 % stigning i cykeltrafikken fra før ruten blev etableret til 2024.
I evalueringen af Albertslundruten fra 2012 fortalte 22 % af de nye cyklister, at de tidligere kørte i bil.
På de 16 etablerede supercykelstier er der i gennemsnit sket en 87 % stigning i cykeltrafikken fra før ruterne blev etableret til 2024-tællinger.
Ture på ruten
På Albertslundruten cykles der i gennemsnit 7,5 km pr. tur.
90,5 % cykler på ruten dagligt eller flere gange om ugen.
På det samlede supercykelstinet bestående af 16 ruter cykles der i gennemsnit 12 km pr. tur.
Sundhed
For pendlerne på supercykelstierne er motionen den primære motivation for at tage cyklen.
Tilfredshed med ruten
Den generelle tilfredshed med ruterne scorer 3,9 på en skala fra 1-5, hvor 5 er bedst.
Økonomi
Ruten har kostet 14,8 mio. kr. at anlægge.
Dokumenter

Evaluering