991

Lyngbyruten

16,5 km

3 vejmyndigheder

2022 lanceringsår

C91 Lyngbyruten

Eksisterende ruter

Rutens længde

16,5 km

Kommuner og vejmyndigheder

København, Gentofte, Lyngby-Taarbæk

I nord løber ruten ad Lundtoftegårdsvej forbi DTU ad enkeltrettede cykelstier. Ruten fortsætter ad separat stisystem igennem åbent land frem til Garderhøjfortet. Herefter fortsætter ruten igennem Gentofte forbi Hellerup St. og videre forbi Svanemøllen St. ad enkeltrettede cykelstier frem til Københavns Rådhusplads.

Om ruten

Lyngbyruten giver en god cykelforbindelse mellem DTU i Lyngby i nord og det indre København. Ruten har et kortere forløb ad et separat stisystem igennem grønne områder og åbent land, hvor ruten krydser Helsingørmotorvejen i en stitunnel. Ellers løber Lyngbyruten primært af enkeltrettede cykelstier langs veje igennem Gentofte ad Smakkegårdsvej, Høghsmindevej og Tranegårdsvej. Ved Hellerup St. fortsætter ruten ad Ryvangs Allé frem til Svanemøllen St. og løber herefter frem til Rådhuspladsen parallelt med søerne i København.

Ruten forbinder

Ruten forbinder byområderne Jægersborg, Bernstorffsparken, Gentofte, Hellerup, Ryvangen, Østerbro og Indre København.

Kollektive knudepunkter

Ruten passerer:

  • Jægersborg St. (S-tog, lokaltog)
  • Gentofte St. (S-tog)
  • Bernstorffsvej St. (S-tog)
  • Hellerup St. (S-tog, regionaltog)
  • Svanemøllen St. (S-tog)
  • Nørreport St. (Intercitytog, regionaltog, S-tog, metro)

Fakta om ruten

Stigninger

På Lyngbyruten er der sket en 107% stigning i cykeltrafikken fra før ruten blev etableret til 2023.

I evalueringen af Lyngbyruten fra 2022 angav 23% af de nye cyklister at de tidligere kørte i bil.

På de 16 etablerede supercykelstier er der i gennemsnit sket en 75% stigning i cykeltrafikken fra før ruterne blev etableret til 2023-tællinger.

Ture på ruten

På Lyngbyruten cykles der i gennemsnit 7,3 km pr. tur.

89% cykler på ruten dagligt eller flere gange om ugen.

På det samlede supercykelstinet bestående af 16 ruter cykles der i gennemsnit 12 km per tur.

Sundhed

For pendlerne på supercykelstierne er motionen den primære motivation for at tage cyklen.

Tilfredshed med ruten

Den generelle tilfredshed på ruterne scorer i gennemsnit 3,9 på en skala fra 1-5, hvor 5 er bedst.

Økonomi

Ruten har kostet 21,5 mio. kr. at anlægge

Seneste nyt

Nyhed

Studentermedhjælper til SoMe, politisk kommunikation og presse i Supercykelstisamarbejdet

22.04.2024

Nyhed

Universitetsprojekt om supercykelstierne? Kig i vores projektbank

09.04.2024

Nyhed

Borgmestertopmøde: 15-års jubilæum, flotte resultater og anbefalinger til ny cykelstrategi  

19.02.2024

Tip din kommune

Er der et sted på din supercykelsti, der trænger til fejning, eller er der et hul i cykelstien, der trænger til udbedring? Find kommunernes forskellige services, hvor du kan indmelde fejl og mangler.

Bliv testpendler

Bliv en del af supercykelstiernes testpendler-panel og få invitationer, når vi har brug for pendlere til at teste forskellige tiltag på supercykelstierne. Det er uforpligtende at være en del af netværket.