991
Lyngbyruten
16,5 km
3 vejmyndigheder
2022 lanceringsår
C91 Lyngbyruten
Eksisterende ruter
Rutens længde
16,5 km
Kommuner og vejmyndigheder
København, Gentofte, Lyngby-Taarbæk
I nord løber ruten ad Lundtoftegårdsvej forbi DTU ad enkeltrettede cykelstier. Ruten fortsætter ad separat stisystem igennem åbent land frem til Garderhøjfortet. Herefter fortsætter ruten igennem Gentofte forbi Hellerup St. og videre forbi Svanemøllen St. ad enkeltrettede cykelstier frem til Københavns Rådhusplads.
Se en videogennemkørsel af ruten her:
Om ruten
Lyngbyruten giver en god cykelforbindelse mellem DTU i Lyngby i nord og det indre København. Ruten har et kortere forløb ad et separat stisystem igennem grønne områder og åbent land, hvor ruten krydser Helsingørmotorvejen i en stitunnel. Ellers løber Lyngbyruten primært af enkeltrettede cykelstier langs veje igennem Gentofte ad Smakkegårdsvej, Høghsmindevej og Tranegårdsvej. Ved Hellerup St. fortsætter ruten ad Ryvangs Allé frem til Svanemøllen St. og løber herefter frem til Rådhuspladsen parallelt med søerne i København.
Ruten forbinder
Ruten forbinder byområderne Jægersborg, Bernstorffsparken, Gentofte, Hellerup, Ryvangen, Østerbro og Indre København.
Kollektive knudepunkter
Ruten passerer:
- Jægersborg St. (S-tog, lokaltog)
- Gentofte St. (S-tog)
- Bernstorffsvej St. (S-tog)
- Hellerup St. (S-tog, regionaltog)
- Svanemøllen St. (S-tog)
- Nørreport St. (Intercitytog, regionaltog, S-tog, metro)
Fakta om ruten
Stigninger
På Lyngbyruten er der sket en 107% stigning i cykeltrafikken fra før ruten blev etableret til 2023.
I evalueringen af Lyngbyruten fra 2022 angav 23% af de nye cyklister at de tidligere kørte i bil.
På de 16 etablerede supercykelstier er der i gennemsnit sket en 75% stigning i cykeltrafikken fra før ruterne blev etableret til 2023-tællinger.
Ture på ruten
På Lyngbyruten cykles der i gennemsnit 7,3 km pr. tur.
89% cykler på ruten dagligt eller flere gange om ugen.
På det samlede supercykelstinet bestående af 16 ruter cykles der i gennemsnit 12 km per tur.
Sundhed
For pendlerne på supercykelstierne er motionen den primære motivation for at tage cyklen.
Tilfredshed med ruten
Den generelle tilfredshed på ruterne scorer i gennemsnit 3,9 på en skala fra 1-5, hvor 5 er bedst.
Økonomi
Ruten har kostet 21,5 mio. kr. at anlægge