C97
Frederikssundruten
42,7 km
5 vejmyndigheder
2017 lanceringsår
C97 Frederikssundruten
Eksisterende ruter
Rutens længde
42,7 km
Kommuner og vejmyndigheder
København, Ballerup, Herlev, Egedal, Frederikssund
Frederikssundruten løber delvist i eget tracé i grønne omgivelser langs jernbanen mellem Frederikssund og Måløv på enkeltrettede cykelstier, langs en større indfaldsvej mellem Måløv og det indre København.
Om ruten
Frederikssundruten er en direkte forbindelse mellem Frederikssund og København og forbinder undervejs en række oplandsbyer og forstæder med det centrale København. Ruten løber hovedsageligt i eget tracé som dobbeltrettet cykelsti i grønne omgivelser langs S-togsnettet fra Frederikssund til Egedal og Ballerup. Herefter løber ruten ad enkeltrettede stier på hver side af vejen gennem Ballerup, Herlev og ind til København.
Ruten forbinder
Ruten forbinder byområderne Frederikssund, Vinge, Ølstykke Stationsby, Ølstykke, Stenløse, Veksø, Måløv, Ballerup, Skovlunde, Herlev, Husum, Brønshøj, Københavns Nordvestkvarter, Nørrebro og Indre København.
Kollektive knudepunkter
Ruten passerer:
- Frederikssund St. (S-tog)
- Vinge St. (S-tog)
- Ølstykke St. (S-tog)
- Egedal St. (S-tog)
- Veksø St. (S-tog)
- Kildedal St. (S-tog)
- Måløv St. (S-tog)
- Malmparken St. (S-tog)
- Skovlunde St. (S-tog)
- Herlev Bymidte St. (Letbanestation fra 2025)
- Herlev St. (S-tog)
- Husum St. (S-tog)
- Nørrebro St. (S-tog, metro)
- Nørrebros Runddel St. (Metro)
- Nørreport St. (S-tog, Regionaltog, InterCitytog)
- Kongens Nytorv St. (Metro)
Fakta om ruten
Stigninger
På Frederikssundruten er der sket en 25% stigning i cykeltrafikken fra før ruten blev etableret til 2023.
I evalueringen af Frederikssundruten fra 2018 fortalte 20% af de nye cyklister, at de tidligere kørte i bil.
På de 16 etablerede supercykelstier er der i gennemsnit sket en 75% stigning i cykeltrafikken fra før ruterne blev etableret til 2023-tællinger.
Ture på ruten
På Frederikssundruten cykles der i gennemsnit 12,7 km. pr tur.
86% cykler på ruten dagligt eller flere gange om ugen.
På det samlede supercykelstinet bestående af 16 ruter cykles der i gennemsnit 12 km pr. tur.
Sundhed
For pendlerne på supercykelstierne er motionen den primære motivation for at tage cyklen.
Tilfredshed med ruten
Den generelle tilfredshed med ruten scorer 3,8 på en skala fra 1-5, hvor 5 er bedst.
Økonomi
Ruten har kostet 36,3 mio. kr. at anlægge.
Planlagte forlængelser
Inden 2030: Frederikssundsrutens 3. etape er en strækning på 1,9 km der forlænger Frederikssundsruten igennem centrum af Frederikssund. Strækningen består af enkeltrettede stier på begge sider af A. C. Hansens Vej, Bruhnsvej og Færgevej, til ruten møder J.F. Willumsens Vej og Frederikssund-Farumruten.