
C79
Avedøreruten
8,9 km
2 vejmyndigheder
2023 lanceringsår
C79 Avedøreruten
Eksisterende ruter
Rutens længde
8,9 km
Kommuner og vejmyndigheder
Hvidovre, København
Ruten løber ad dobbeltrettet fællessti i eget tracé fra Gammel Køge Landevej, hvor Ishøjruten forløber, ved Vestvolden parallelt med Amagermotorvejen over Kalvebodbroerne og nordpå på dæmningen langs Kalveboderne indtil ruten møder Indre Ringrute ved Vejlands Allé og Slusen.
Se en videogennemkørsel af ruten her:
Om ruten
Ruten forløber i grønne omgivelser og langs vandet og har stor rekreativ værdi. Der er ingen lyskryds eller direkte møder med motoriseret trafik på hele den cirka 9 km lange rute, som derfor udgør et attraktivt alternativ til den inderste del af Ishøjruten. Avedøreruten forbinder Køge Bugt-byerne med Ørestad, Amager og Sydhavnen, og kobler de mange arbejdspladser på Avedøre Holme op på supercykelstinettet.
Ruten forbinder
Ruten forbinder byområderne Brøndby Strand, Vestvolden, Avedøre, Avedøre Holme, Kalvebod Fælled, Slusen og Sluseholmen.
Kollektive knudepunkter
Ruten passerer:
- Avedøre Holme
- CPH Business Park (S-bus)
Forbedringer på Avedøreruten i forbindelse med opgradering til Supercykelsti
Hvidovre Kommune
- Hævet flade på tværs af Tårnfalkevej, der gør bilister opmærksomme på deres vigepligt og på krydsende cyklister og fodgængere
- Nudging-afmærkning flere steder med opfordring til, at fodgængere går i siderne af stien og cyklister kører i midten af stien
- Etablering af stibelysning langs hele strækningen i Hvidovre Kommune
Københavns Kommune
Belysning:
- Belysningspullerter på rampeanlægget på Skrædderholmen
- Belysningslister på motorvejsbroen
- Belysningspullerter på rampen fra motorvejsbroen til nede under broen
- Belysning i form af supercykelstiernes lyshjul og diskret, orange belysning øverst på bropillerne under motorvejsbroen
- Solcelledrevne LED-lys i asfalten på strækningen mellem motorvejsbroen og Selinevej
- Parkarmaturer på strækningen mellem Selinevej og jernbanetunnelen
- Belysning i form af supercykelstiernes lyshjul og loftsbelysning i de tre nordlige stitunneler under jernbanen og Sjællandsbroen
- Parkarmaturer ved T-krydset mellem Vejlands Allé og Ved Slusen
Cykelreparationsstationer og cykelbarometre:
- Ved T-krydset mellem Vejlands Allé og Ved Slusen
- Ved Selinevej
Fakta om ruten
Stigninger
På Avedøreruten er der sket en 12 % stigning i cykeltrafikken fra før ruten blev etableret til 2024.
På de 16 etablerede supercykelstier er der i gennemsnit sket en 87 % stigning i cykeltrafikken fra før ruterne blev etableret til 2024-tællinger.
Ture på ruten
På det samlede supercykelstinet bestående af 16 supercykelstier cykles der i gennemsnit 12 km per tur.
Sundhed
For pendlerne på supercykelstierne er motionen den primære motivation for at tage cyklen.
Tilfredshed med ruten
Den generelle tilfredshed på ruterne scorer i gennemsnit 3,9 på en skala fra 1-5, hvor 5 er bedst.
Økonomi
Ruten har kostet 10 mio. kr. at anlægge.
Dokumenter
