C79

Avedøreruten

8,9 km

2 vejmyndigheder

2023 lanceringsår

C79 Avedøreruten

Eksisterende ruter

Rutens længde

8,9 km

Kommuner og vejmyndigheder

Hvidovre, København

Ruten løber ad dobbeltrettet fællessti i eget tracé fra Gammel Køge Landevej, hvor Ishøjruten forløber, ved Vestvolden parallelt med Amagermotorvejen over Kalvebodbroerne og nordpå på dæmningen langs Kalveboderne indtil ruten møder Indre Ringrute ved Vejlands Allé og Slusen.

Se en videogennemkørsel af ruten her:

Om ruten

Ruten forløber i grønne omgivelser og langs vandet og har stor rekreativ værdi. Der er ingen lyskryds eller direkte møder med motoriseret trafik på hele den cirka 9 km lange rute, som derfor udgør et attraktivt alternativ til den inderste del af Ishøjruten. Avedøreruten forbinder Køge Bugt-byerne med Ørestad, Amager og Sydhavnen, og kobler de mange arbejdspladser på Avedøre Holme op på supercykelstinettet.

Ruten forbinder

Ruten forbinder byområderne Brøndby Strand, Vestvolden, Avedøre, Avedøre Holme, Kalvebod Fælled, Slusen og Sluseholmen.

Kollektive knudepunkter

Ruten passerer:

  • Avedøre Holme
  • CPH Business Park (S-bus)

Forbedringer på Avedøreruten i forbindelse med opgradering til Supercykelsti

Hvidovre Kommune

  • Hævet flade på tværs af Tårnfalkevej, der gør bilister opmærksomme på deres vigepligt og på krydsende cyklister og fodgængere
  • Nudging-afmærkning flere steder med opfordring til, at fodgængere går i siderne af stien og cyklister kører i midten af stien
  • Etablering af stibelysning langs hele strækningen i Hvidovre Kommune

Københavns Kommune

Belysning:

  • Belysningspullerter på rampeanlægget på Skrædderholmen
  • Belysningslister på motorvejsbroen
  • Belysningspullerter på rampen fra motorvejsbroen til nede under broen
  • Belysning i form af supercykelstiernes lyshjul og diskret, orange belysning øverst på bropillerne under motorvejsbroen
  • Solcelledrevne LED-lys i asfalten på strækningen mellem motorvejsbroen og Selinevej
  • Parkarmaturer på strækningen mellem Selinevej og jernbanetunnelen
  • Belysning i form af supercykelstiernes lyshjul og loftsbelysning i de tre nordlige stitunneler under jernbanen og Sjællandsbroen
  • Parkarmaturer ved T-krydset mellem Vejlands Allé og Ved Slusen

Cykelreparationsstationer og cykelbarometre:

  • Ved T-krydset mellem Vejlands Allé og Ved Slusen
  • Ved Selinevej

Fakta om ruten

Stigninger

På Avedøreruten er der sket en 12 % stigning i cykeltrafikken fra før ruten blev etableret til 2024.

På de 16 etablerede supercykelstier er der i gennemsnit sket en 87 % stigning i cykeltrafikken fra før ruterne blev etableret til 2024-tællinger.

Ture på ruten

På det samlede supercykelstinet bestående af 16 supercykelstier cykles der i gennemsnit 12 km per tur.

Sundhed

For pendlerne på supercykelstierne er motionen den primære motivation for at tage cyklen.

Tilfredshed med ruten

Den generelle tilfredshed på ruterne scorer i gennemsnit 3,9 på en skala fra 1-5, hvor 5 er bedst.

Økonomi

Ruten har kostet 10 mio. kr. at anlægge.

Dokumenter

Evaluering

Evaluering af Avedøreruten

Læs evalueringen af Avedøreruten (udgivet 2023)

Seneste nyt

Nyhed

Praktikant til public relations, formidling og forankring i tværkommunalt samarbejde

15.05.2025

Artikel

Stor undersøgelse giver ny viden om cykelpendlerne på supercykelstierne

06.02.2025

Nyhed

Universitetsprojekt om supercykelstierne? Kig i vores projektbank

09.04.2024

Tip din kommune

Er der et sted på din supercykelsti, der trænger til fejning, eller er der et hul i cykelstien, der trænger til udbedring? Find kommunernes forskellige services, hvor du kan indmelde fejl og mangler.

Bliv testpendler

Bliv en del af supercykelstiernes testpendler-panel og få invitationer, når vi har brug for pendlere til at teste forskellige tiltag på supercykelstierne. Det er uforpligtende at være en del af netværket.