
C82
Værløseruten
7,7 km
2 vejmyndigheder
2017 lanceringsår
C82 Værløseruten
Eksisterende ruter
Rutens længde
7,7 km
Kommuner og vejmyndigheder
Furesø, Ballerup
Værløseruten forbinder Egebjerg og Værløse. I nord kobler den sig til Farumruten og i syd til Ring 4-ruten. Ved Egebjerg løber ruten igennem et grønt område.
Se videogennemkørsel af ruten her:
Om ruten
Værløseruten kobler sig til Farumruten ved Frederiksborgvej i nord, hvorefter ruten løber langs enkeltrettede cykelstier langs Fiskebækvej og Ballerupvej gennem Værløse. Her løber ruten forbi Søndersø og gennem Hareskoven. Syd for Egebjerg forløber ruten i eget tracé gennem et grønt område og på dobbeltrettet cykelsti langs Nordbuen, hvor ruten i syd kobler sig til Ring-4 ruten. Værløseruten forbinder Farum med Værløse, Egebjerg og Ballerup og er en grøn rute gennem både natur og byområder.
Ruten forbinder
Ruten forbinder byområderne Værløse, Hareskoven og Egebjerg.
Kollektive knudepunkter
Ruten passerer:
- Værløse St. (S-tog)
Se en oversigt over kommunale etableringstiltag på Værløseruten
Furesø Kommune
- Højresvingsbane og ligeudbane for cyklister fra Fiskebækvej til Frederiksborgvej
- Venstresvingsbane og ligeudbane for cyklister fra Frederiksborgvej til Fiskebækvej
- Opmærksomhedsafstribning før udkørsler på den vestlige side af Fiskebækvej
- Etablering af overdækket cykelparkering ved busstop for S- og E-busser ved Bavnestedet
- Højresvingsbane og ligeudbane ved Ryetvej/Fiskebækvej i begge retninger
- Højresvingsbane og ligeudbane ved Kirke Værløsevej/Fiskebækvej i begge retninger
- Førgrønt og detektering af cyklister i tre signaler (cyklistsignal v. Frederiksborgvej/Fiskebækvej, cyklistsignal v. Kirke Værløsevej (mod Ballerup), cyklist undtaget for rødt ligeud ved Ballerupvej/Jonstrupvangvej, samt venstresving i overliggeren)
- Etablering af to busheller ved stoppestedet Søndergårdsvej (Ballerupvej) – én i hver retning
- Ny asfalt på cykelstien langs Ballerupvej mellem Jonstrupvangvej og kommunegrænsen til Ballerup (ca. 1,2 km i hver side)
Ballerup Kommune
- Etablering af bushelle og udvidelse af cykelsti ved inddragelse af græsrabat på Skovvej ved Egebjergvej
- Gennemført cykelsti ved overkørslen på Skovvej ved Edelsmindevej
- Nyt slidlag på cykelstien på Skovvej ml. Edelsmindevej og Skovmarksvej (ca 60 m)
- Bredere cykelbaner på Skovmarksvej ml. Skovvej og Klanparken (ca. 100 m)
- Ombygning af hastighedsdæmpningen på Skovmarksvej ved Klanparken
- Delt sti på eksisterende sti vha. afstribning på Skovmarksvej ml. Klanparken og Skotteparken
- Krydsning af Skovmarksvej v. Skotteparken ombygget og primær retning på østgående sti ændret
- Dobbeltrettet grussti asfalteret og udvidet fra 2,5 m bred fællessti til 4,0 m bred delt sti (2,5 m til cyklister Sti) ml. Skovmarksvej og Nordbuen).
- LED-belysning med solceller i belægningen på sti ml. Skovmarksvej og Nordbuen.
- Tiltag i signalanlæg for bedre fremkommelighed i enkelte kryds
Fakta om ruten
Stigninger
På Værløseruten er der sket en 56% stigning i cykeltrafikken fra før ruten blev etableret til 2024.
I evalueringen af Værløseruten fra 2017 fortalte 5 % af de nye cyklister, at de tidligere kørte i bil.
På de 16 etablerede supercykelstier er der i gennemsnit sket en 87 % stigning i cykeltrafikken fra før ruterne blev etableret til 2024-tællinger.
Ture på ruten
På Værløseruten cykles der i gennemsnit 12.5 km pr. tur.
81 % cykler på ruten dagligt eller flere gange om ugen.
På det samlede supercykelstinet bestående af 16 supercykelstier cykles der i gennemsnit 12 km pr. tur.
Sundhed
For pendlerne på supercykelstierne er motionen den primære motivation for at tage cyklen.
Tilfredshed med ruten
Den generelle tilfredshed med ruterne scorer 3.9 på en skala fra 1-5, hvor 5 er bedst.
Økonomi
Ruten har kostet 7,3 mio. kr. at anlægge.
Dokumenter
