C82

Værløseruten

7,7 km

2 vejmyndigheder

2017 lanceringsår

C82 Værløseruten

Eksisterende ruter

Rutens længde

7,7 km

Kommuner og vejmyndigheder

Furesø, Ballerup

Værløseruten forbinder Egebjerg og Værløse. I nord kobler den sig til Farumruten og i syd til Ring 4-ruten. Ved Egebjerg løber ruten igennem et grønt område.

Se videogennemkørsel af ruten her:

Videogennemkørsel af Værløseruten

Om ruten

Værløseruten kobler sig til Farumruten ved Frederiksborgvej i nord, hvorefter ruten løber langs enkeltrettede cykelstier langs Fiskebækvej og Ballerupvej gennem Værløse. Her løber ruten forbi Søndersø og gennem Hareskoven. Syd for Egebjerg forløber ruten i eget tracé gennem et grønt område og på dobbeltrettet cykelsti langs Nordbuen, hvor ruten i syd kobler sig til Ring-4 ruten. Værløseruten forbinder Farum med Værløse, Egebjerg og Ballerup og er en grøn rute gennem både natur og byområder.

Ruten forbinder

Ruten forbinder byområderne Værløse, Hareskoven og Egebjerg.

Kollektive knudepunkter

Ruten passerer:

  • Værløse St. (S-tog)

Se en oversigt over kommunale etableringstiltag på Værløseruten

Furesø Kommune

  • Højresvingsbane og ligeudbane for cyklister fra Fiskebækvej til Frederiksborgvej
  • Venstresvingsbane og ligeudbane for cyklister fra Frederiksborgvej til Fiskebækvej
  • Opmærksomhedsafstribning før udkørsler på den vestlige side af Fiskebækvej
  • Etablering af overdækket cykelparkering ved busstop for S- og E-busser ved Bavnestedet
  • Højresvingsbane og ligeudbane ved Ryetvej/Fiskebækvej i begge retninger
  • Højresvingsbane og ligeudbane ved Kirke Værløsevej/Fiskebækvej i begge retninger
  • Førgrønt og detektering af cyklister i tre signaler (cyklistsignal v. Frederiksborgvej/Fiskebækvej, cyklistsignal v. Kirke Værløsevej (mod Ballerup), cyklist undtaget for rødt ligeud ved Ballerupvej/Jonstrupvangvej, samt venstresving i overliggeren)
  • Etablering af to busheller ved stoppestedet Søndergårdsvej (Ballerupvej) – én i hver retning
  • Ny asfalt på cykelstien langs Ballerupvej mellem Jonstrupvangvej og kommunegrænsen til Ballerup (ca. 1,2 km i hver side)

Ballerup Kommune

  • Etablering af bushelle og udvidelse af cykelsti ved inddragelse af græsrabat på Skovvej ved Egebjergvej
  • Gennemført cykelsti ved overkørslen på Skovvej ved Edelsmindevej
  • Nyt slidlag på cykelstien på Skovvej ml. Edelsmindevej og Skovmarksvej (ca 60 m)
  • Bredere cykelbaner på Skovmarksvej ml. Skovvej og Klanparken (ca. 100 m)
  • Ombygning af hastighedsdæmpningen på Skovmarksvej ved Klanparken
  • Delt sti på eksisterende sti vha. afstribning på Skovmarksvej ml. Klanparken og Skotteparken
  • Krydsning af Skovmarksvej v. Skotteparken ombygget og primær retning på østgående sti ændret
  • Dobbeltrettet grussti asfalteret og udvidet fra 2,5 m bred fællessti til 4,0 m bred delt sti (2,5 m til cyklister Sti) ml. Skovmarksvej og Nordbuen).
  • LED-belysning med solceller i belægningen på sti ml. Skovmarksvej og Nordbuen.
  • Tiltag i signalanlæg for bedre fremkommelighed i enkelte kryds

Fakta om ruten

Stigninger

På Værløseruten er der sket en 56% stigning i cykeltrafikken fra før ruten blev etableret til 2024.

I evalueringen af Værløseruten fra 2017 fortalte 5 % af de nye cyklister, at de tidligere kørte i bil.

På de 16 etablerede supercykelstier er der i gennemsnit sket en 87 % stigning i cykeltrafikken fra før ruterne blev etableret til 2024-tællinger.

Ture på ruten

På Værløseruten cykles der i gennemsnit 12.5 km pr. tur.

81 % cykler på ruten dagligt eller flere gange om ugen.

På det samlede supercykelstinet bestående af 16 supercykelstier cykles der i gennemsnit 12 km pr. tur.

Sundhed

For pendlerne på supercykelstierne er motionen den primære motivation for at tage cyklen.

Tilfredshed med ruten

Den generelle tilfredshed med ruterne scorer 3.9 på en skala fra 1-5, hvor 5 er bedst.

Økonomi

Ruten har kostet 7,3 mio. kr. at anlægge.

Dokumenter

Evaluering

Evaluering af Værløseruten

Læs evalueringen af Værløseruten (udgivet 2018)

Seneste nyt

Tip din kommune

Er der et sted på din supercykelsti, der trænger til fejning, eller er der et hul i cykelstien, der trænger til udbedring? Find kommunernes forskellige services, hvor du kan indmelde fejl og mangler.

Bliv testpendler

Bliv en del af supercykelstiernes testpendler-panel og få invitationer, når vi har brug for pendlere til at teste forskellige tiltag på supercykelstierne. Det er uforpligtende at være en del af netværket.