C94

Indre Ringrute

13,6 km

2 vejmyndigheder

2017 lanceringsår

C94 Indre Ringrute

Eksisterende ruter

Rutens længde

13,6 km

Kommuner og vejmyndigheder

København, Frederiksberg

Indre Ringrute løber fra Nordhavn gennem Østerbro og Nørrebro ad Jagtvej. Ruten fortsætter gennem Frederiksberg ad Den Grønne Sti og videre gennem Vesterbro ad Enghavevej. Fra Sydhavnen løber den over Sjællandsbroen og kobler sig til Ørestad på Amager.

Se en videogennemkørsel af ruten her:

Om ruten

Indre Ringrute er en ringrute på tværs af det centrale København og Frederiksberg. Ruten kobler samtidig syv andre supercykelstier sammen og giver pendlere direkte cykelforbindelser mellem indre København og resten af regionen. Indre Ringrute løber primært ad enkeltrettede cykelstier langs vej, med undtagelse af strækningen på Den Grønne Sti, som er i eget tracé. Den Grønne Sti fører ruten over Ågade, via cykel- og gangbro, samt langs en del af Vejlands Allé, hvor ruten løber ad lokalvej og fællessti.

Ruten forbinder

Ruten forbinder byområderne Nordhavn, Østerbro, Nørrebro, Frederiksberg, Vesterbro, Sydhavn, Sjællandsbroen, Amager Fælled, Ørestad og Sundbyvester.

Kollektive knudepunkter

Ruten passerer:

  • Sydhavn St. (S-tog)
  • Nordhavn St. (S-tog, metro)

Forbedringer på Indre Ringrute i forbindelse med opgradering til Supercykelsti

Frederiksberg Kommune

  • Etablering af ca. 400 meter cykelsti på Alhambravej og Kingosgade 
  • Krydsforbedringer i krydset Frederiksberg Allé og Alhambravej bl.a. cykelsymboler og afmærkning af cykelbaner ved krydshjørner 
  • Busstop er blevet fremrykket i begge retninger på H.C. Ørstedsvej ved Kastanjevej for bedre fremkommelighed 
  • Krydsforbedringer i krydset Thorvaldsensvej og den Grønne Sti, hvor krydsningshellen er ændret fra skrå overkørsel til en mere lige overkørsel.  

Københavns Kommune

Cykelsti

  • Etablering af ca. 200 meter cykelsti på Enghavevej mellem Vesterbrogade og Matthæusgade samt en busperron på strækningen   
  • Udvidelse af cykelstien på Jagtvej mellem Fogedmarken og Skrivergangen 

Busstoppesteder

  • Etablering af busperron og tilbagetrukket stopstreg i krydset Vejlands Allé og Englandsvej. 
  • Etablering af seks fremrykkede busstop på Jagtvej for bedre fremkommelighed ved Nørrebrogade, Stevnsgade og Tagensvej. 

Krydsforbedringer

  • Udvidelse af fremført cykelsti og etablering af shunt i krydset Vejlands Allé og Center Boulevard 
  • Forbedringer i kryds i stisystemet ved Sjællandsbroen og Slusen bl.a. opsætning af vigepligt for cyklisterne der kommer ad stien under vejen samt opdeling af sti mellem fodgængere og cyklister på strækningen op til Sjællandsbroen. 
  • Etablering af fremført cykelsti samt udvidelse af cykelsti i krydset Sluseholmen og Sjællandsbroen 
  • Bedre plads til venstresvingende cyklister fra Borbjergvej, samt venstresvingsbane for cyklister fra nordgående retning der skal ad Borgbjergsvej i krydset Sydhavnsgade/Borgbjergsvej 
  • Udvidelse af sti på Jagtvej, etablering af svingbaner for cyklister samt etablering af helleanlæg mellem vejbane og cykelsti for krydsende fodgængere i krydset Jagtvej og Nørrebroruten. 
  • Etablering af fremført cykelsti og ombygning af indkørsel til parkeringsareal i krydset ved Jagtvej og Lersø Parkallé 

Gennemført cykelsti

  • Enghavevej/Gammel Vasbygade 
  • Enghavevej ved Vesterbro Brandstation 
  • Enghavevej/Enghave Plads 
  • Jagtvej/Stadens Vænge 
  • Jagtvej/Biskop Krags Vænge 
  • Jagtvej/Samsøgade 
  • Jagtvej/Sankt Kjelds Gade  
  • Jagtvej/Vennemindevej (fremført cykelsti)  
  • Jagtvej/Kanslergade  
  • Jagtvej/Drejøgade  
  • Jagtvej/Masnedøgade  
  • Jagtvej/Middelfartgade 

Cykelbokse i krydsene

  • Enghavevej/Enghave Plads 
  • Enghavevej/Vesterbrogade

Øvrige tiltag

  • Etablering af 40 km/t zone samt 6 pudebump på Vejlands Allé på strækningen mellem Amagerbrogade og Englandsvej 

Fakta om ruten

Stigninger

På Indre Ringrute er der sket en 147 % stigning i cykeltrafikken fra før ruten blev etableret til 2024.

I evalueringen af Indre Ringrute fra 2017 fortalte 4 % af de nye cyklister, at de tidligere kørte i bil.

På de 16 etablerede supercykelstier er der i gennemsnit sket en 87 % stigning i cykeltrafikken fra før ruterne blev etableret til 2024-tællinger

Ture på ruten

På Indre Ringrute cykles der i gennemsnit 6,4 km pr. tur.

86 % cykler på ruten dagligt eller flere gange om ugen.

På det samlede supercykelstinet bestående af 16 ruter cykles der i gennemsnit 12 km pr. tur.

Sundhed

For pendlerne på supercykelstierne er motionen den primære motivation for at tage cyklen.

Tilfredshed med ruten

Den generelle tilfredshed med ruten scorer 4 på en skala fra 1-5, hvor 5 er bedst.

Økonomi

Ruten har kostet 62 mio. kr. at anlægge.

Planlagte forlængelser

Inden 2025: Forventet åbning af cykelbro over Artillerivej.

Dokumenter

Evaluering

Evaluering af Ïndre Ringrute

Læs evalueringen af Indre Ringrute (udgivet 2018)

Seneste nyt

Tip din kommune

Er der et sted på din supercykelsti, der trænger til fejning, eller er der et hul i cykelstien, der trænger til udbedring? Find kommunernes forskellige services, hvor du kan indmelde fejl og mangler.

Bliv testpendler

Bliv en del af supercykelstiernes testpendler-panel og få invitationer, når vi har brug for pendlere til at teste forskellige tiltag på supercykelstierne. Det er uforpligtende at være en del af netværket.