Rulletrapper til cykler på Lyngby Station

58 % af alle pendlerture under fem kilometer i Region Hovedstaden bliver allerede foretaget på cykel, men på ture over fem kilometer knækker kurven. Her cykler kun 24 %, mens 45 % vælger bilen, når de skal til og fra arbejde. Supercykelstierne arbejder derfor løbende på at gøre det lettere for pendlere at kombinere cykel og tog, så det bliver nemmere og mere attraktivt for flere at tage cyklen til og fra arbejde. Det er grunden til nye, brugervenlige cykelslisker på Lyngby Station.

I dag pendler togpendlere i gennemsnit 12 km med S-tog i Region Hovedstaden. På supercykelstierne Farumruten og Ishøjruten er den gennemsnitlige turlængde næsten 15 km. Men selvom mange cyklister er villige til at cykle langt, skal der også behov for at gøre det nemmere for pendlere, at opnå de mange fordele, der er ved at tage cyklen, selvom de ikke cykler hele vejen. Fx ved at kombinere tog- og cykel.

Skal cyklen med i S-toget foregår det typisk ved at tage cyklen med i elevatoren op til perronen eller trække cyklen op ad slisker langs trapperne på stationerne. Det kan være tungt og besværligt, og derfor får Lyngby Station nu installeret en ny type cykelslisker, der skal gøre det lettere at tage cykel eller elcykel med i S-toget, og altså gøre det lettere at være cykelpendler, der kombinerer dele af turen med offentlig transport.

På Lyngby Station kan pendlerne se frem til forbedringerne allerede fra september, hvor DSB i samarbejde med Lyngby-Taarbæk Kommune installerer to nye cykelslisker på stationen ved trapperne op til perron 3 og 4.

De nye slisker, som erstatter de eksisterende aluminiumslisker på stationen, er såkaldte rulleslisker. De er ikke tidligere testet i Danmark men bruges allerede i andre lande, bl.a. Holland.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den ene af sliskerne består af et rullebånd (op), og den anden sliske består af en aluminiumsliske (ned) med børster, som bremser cyklen i nedadgående retning.

Alle typer af cykler forventes at være lettere at få op og ned af trapperne, og de nye slisker forventes at være særligt fordelagtige for pendlere med tungere cykler eller elcykler.

Installationen af sliskerne sker i forbindelse med en analyse foretaget af supercykelstierne under projektet kombinationsrejsende supercyklister. Supercykelstisekratariatet vil også stå for evalueringen af sliskerne.

Lyngby-Taarbæk Kommune og DSB åbnede i foråret ny stor cykelkælder på Lyngby Station. Sammen med de nye cykelslisker gør det stationen til et yderst attraktivt skiftested for kombinationsrejsende – hvad enten de vælger at tage cyklen med videre i S-toget eller parkere den i den nye parkeringskælder.