Frederikssundruten C97

Supercykelstien Frederikssundrtuen er 42,7 km lang og forbinder Frederikssund, Egedal, Ballerup, Herlev og Københavns Kommuner.

Frederikssundruten er en af de i fem supercykelstier, der blev indviet i 2017.

Første etape mellem Frederikssund og Ølstykke blev åbnet i 2014. Resten af ruten blev indviet i 2017.

Om Frederikssundruten

Frederikssundruten er 42,7 km lang og løber gennem København, Herlev, Ballerup, Egedal og Frederikssund.

Ruten er en radialrute i nettet af Supercykelstier og giver dermed cyklister på strækningen ud mod Frederikssund tilgængelighed til resten af Hovedstadsområdet.

I Københavns Kommune har ruten et fælles forløb med supercykelstien Farumruten mellem Bellahøj og Indre by.

Ruten forbinder byområderne Ballerup, Skovlunde, Herlev, Mørkhøj, Husum, Brønshøj og resten af København samtidig med, at byerne udenfor Storkøbenhavn: Frederikssund, Ølstykke, Stenløse, Veksø, Smørumnedre og Måløv tilknyttes resten af Hovedstadsområdet.

Supercykelstien Frederikssundsruten løber langs Frederikssundsbanen. Ruten passerer nær stationerne Frederikssund, Ølstykke, Egedal, Stenløse, Veksø, Kildedal, Måløv, Ballerup, Malmparken, Skovlunde og Herlev og gør dermed kombinationsrejser mellem cykel og S-tog mulige.

Frederikssundruten har fået forbedringer af fremkommeligheden for cyklister i lyskryds og ved sideveje samt en forbedring af belægningen, bro over Snostrupvej og forbedringer ved busstop. Derudover ny skiltning og afmærkning, servicestationer samt pumper  på ruten.

Nyeste tal fra Frederikssundruten (2018)

  • Stigning i antallet af cyklister på 15 % siden ruten blev opgraderet til supercykelsti
  • Der cykles i gennemsnit 12,7 km pr. tur på ruten
  • Der cykles dagligt 42.000 kilometer langs ruten
  • 15 % af nye cyklister på Frederikssundruten kørte tidligere i bil
  • 67 % mener ruten lever op til deres forventninger til en supercykelsti
  • 51% mener deres samlede cykeloplevelse er blevet bedre
  • 76 % er tilfredse med trygheden (før opgradering til supercykelsti var det 68%)

Tallene er baseret på den nyeste evaluering af ruten, der kan downloades i bunden af denne side.

 

Anlæg i kommunerne

Københavns Kommune
Udvidelse af sti langs Frederikssundvej
Fremrykket busstop på Frederikssundvej
Fremført cykelsti ved kryds
Fremrykkede busstop langs strækningen i kommunen

Herlev Kommune
Ny belægning
Nye signaler på Herlev Hovedgade
Nyt kryds ved BIG kun for cyklister

Fartdæmpende hævet overkørsel ved sideveje, hvor cykelstien nu er gennemgående

Ballerup Kommune
Ny belægning på dele af strækningen
Gennemført cykelsti ved sideveje
Overkørsler ved sideveje
Signaltiltag
To cykelbarometre
LED-spot ved Kildedal Station
Asfalteret grussti ved Kildedals Station til kommunegrænsen

Egedal Kommune
Ny sti langs Dam Holme og og Dam Agne
Ny cykelsti i Veksø

Ny dobbeltrettet sti ved Egedal Station til Ring Nord

Frederikssund Kommune
Anlæg af asfalteret og dobbeltrettet sti
Ny stibro ved broen
Servicestation og pumpe ved broen
Udvidelse af stålbro under Frederikssundvej
Belysning på ny stålbro og bro under Frederikssundvej

LED spot på strækningen fra kommunegrænsen til Marbækvej

Ny asfalt på cykelstien på Marbækvej hen til stationen

Fodhvilere i rundkørslen ved Marbækvej/Strandvangen og i krydset A. C. Hanensvej/Baneledet

Udvidelse af antallet af cykelparkeringspladser og forbedret belysning ved Frederikssund Station

Øvrigt (Vejdirektoratet)
Ny tunnel ved Kildedals Station