Cykelsuperstier kan reducere sygefraværet med ca. 34.000 dage årligt

Det er sundt at cykle. Faktisk så sundt, at de 28 cykelsuperstier, der er på vej i hovedstadsregionen, alene kan reducere sygefraværet med ca. 34.000 dage årligt. I dag åbner Farumruten, den anden cykelsupersti i rækken, og hovedstadskommunerne og Region Hovedstaden håber snart at kunne opgradere endnu flere cykelstier.

23. april 2013

Medarbejdere, der jævnligt tager cyklen til arbejde, har færre sygedage end deres kollegaer, der ikke cykler. Så skal sygefraværet på landets virksomheder ned, kan jernhesten spille en vigtig rolle.

En ny analyse viser helt konkret, at de nye cykelsuperstier, der skal gøre det endnu mere attraktivt at cykle til og fra arbejde over længere afstande, alene kan reducere sygefraværet med ca. 34.000 dage årligt. Det svarer f.eks. til ca. én sygedag mindre per ansat i hele Københavns Kommune.

Færre sygedage kan alene tjene cykelsuperstierne ind
Hver dag, hvor en medarbejder ikke kan tage på arbejde, koster samfundet 1.700 kr. i produktionstab. Det samlede net af cykelsuperstier vil koste 900 mio. kr. at føre ud i livet, og dermed vil de i alt 28 ruter kunne tjene sig selv ind på godt 15 år alene i sparede sygedage.

”Vi ved, at hver tredje borger i hovedstadsregionen vil cykle mere, hvis cykelstierne var bedre. Når sundhedsgevinsten samtidig er så tydelig, understreger det, at det er ekstremt vigtigt, at vi får skabt nogle gode forbindelser på tværs af kommunegrænserne. Nu står den anden cykelsupersti i regionen klar, og næste skridt er at få sat endnu mere fart på udviklingen af et samlet rutenet,” siger Lars Gaardhøj (S), formand for Miljø- og grøn vækstudvalget i Region Hovedstaden.

Flere ruter på vej
Transportministeriet har øremærket en pulje på 189 mio. kr. til cykelsuperstier i større danske byer, og der er netop sendt ansøgninger af sted på forbedringer for samlet set 179 mio.kr. i hele hovedstadsregionen, hvor kommunerne oven i selv skal lægge et tilsvarende beløb.

”Vores mål er, at halvdelen af pendlerne cykler til og fra arbejde og uddannelse i København. Det er et ambitiøst mål, ingen vestlig storby endnu har nået, og som vi kun kan nå ved at få endnu flere til at tage cyklen over længere afstande. Vi investerer lige nu mere end nogensinde i bedre cykelforhold, og jeg er parat til at finde endnu flere penge,” siger Københavns teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal(SF).

Cykelsuperstierne er enten eksisterede cykelstier, der bliver opgradet, eller helt nye cykelstier. Fælles for dem er, at cyklisterne skal have god plads, og at kommunerne her er ekstra grundige med at rydde sne eller feje glasskår væk. Derudover bliver cykelturen optimeret med bl.a. bedre belysning, luftpumper og god skiltning. Den første cykelsupersti, Albertslundruten, åbnede sidste år, og i dag bliver rute nummer to, Farumruten, indviet.

Analysen er udarbejdet for de 22 kommuner og Region Hovedstaden, der sammen står bag cykelsuperstierne, af konsulenthuset Incentive, der også leverer analyser til Trængselskommissionen.