Vestbaneruten
32 km
7 vejmyndigheder
2030 lanceringsår
Vestbaneruten
Ikke finansierede ruter
Rutens længde
32 km
Kommuner og vejmyndigheder
Roskilde, Høje-Taastrup, Albertslund, Brøndby, Glostrup, Hvidovre, København
Ruten forløber som en banesti langs Vestbanen mellem Roskilde og København. Linjeføringen er nogle steder ad stier i eget tracé, andre steder ad mindre veje, og den vil sandsynligvis veksle mellem at ligge på nordsiden og sydsiden af banen flere gange.
Om Ruten
Ruten forløber i en af “fingrene” i hovedstadsområdets Fingerplan. Ruten forbinder tætbefolkede byer og forstæder på Vestegnen med vigtige endepunkter i Roskilde og København. Ruten er et mindre trafikeret alternativ til den parallelle Roskilderute, ligesom Vestbaneruten har færre stop. Linjeføringen giver desuden gode muligheder for at kombinere cyklen med kollektiv transport.
Ruten forbinder
Ruten forbinder byområderne Roskilde, Trekroner, Hedehusene, Høje-Taastrup, Taastrup, Albertslund, Vallensbæk Nordmark, Glostrup, Brøndbyvester, Brøndbyøster, Rødovre, Hvidovre, Valby, Carlsberg, Vesterbro og Indre København.
Kollektive knudepunkter
Ruten passerer:
- Roskilde St. (InterCitytog, Regionaltog, Lokaltog, R-bus og S-bus)
- Trekroner St. (Regionaltog)
- Hedehusene St. (Regionaltog)
- Høje Taastrup St. (InterCitytog, Regionaltog, S-tog, E-bus og S-bus)
- Taastrup St. (S-tog)
- Albertslund St. (S-tog)
- Glostrup St. (S-tog, S-bus og Letbane fra 2025)
- Brøndbyøster St. (S-tog)
- Rødovre St. (S-tog og S-bus)
- Hvidovre St. (S-tog)
- Danshøj St. (S-tog)
- Valby St. (InterCitytog, Regionaltog og S-tog)
- Carlsberg St. (InterCitytog, Regionaltog og S-tog)
- Dybbølsbro St. (S-tog)
- Københavns busterminal (Fjernbusser, åbner juli 2023)
- København H (InterCitytog, Regionaltog, Øresundstog, Metro, S-bus og S-tog)
Fakta om ruten
Forventet lancering
Ruten forventes at være lanceret inden 2030.
Økonomi
Ruten forventes at koste 53 mio. kr. at anlægge.