C77

Ishøjruten

14 km

5 vejmyndigheder

2016 lanceringsår

C77 Ishøjruten

Eksisterende ruter

Rutens længde

14 km

Kommuner og vejmyndigheder

Ishøj, Vallensbæk, Brøndby, Hvidovre, København

Ishøjruten forløber på enkeltrettede cykelstier langs Ishøj Strandvej, Vallensbæk Strandvej og Gl. Køge Landevej, til Toftegårds Plads, hvor ruten svinger ad Vigerslev Allé og løber frem til Enghavevej på Vesterbro.

Se en videogennemkørsel af ruten her:

Om ruten

Ishøjruten forløber langs en færdselsåre mellem Vestegnen og det centrale København. Ruten løber forbi flere erhvervsområder, bl.a. Avedøre Holme, og passerer tæt forbi grønne områder ved Køge Bugt Strandpark, Vestvolden og Valbyparken. I Ishøj kan man fra ruten cykle videre til ARKEN Muesum for Moderne Kunst. Ishøjruten løber tæt på flere S-togstationer, og der er således god mulighed for at kombinere cyklen med kollektiv transport

Ruten forbinder

Ruten forbinder byområderne Ishøj, Vallensbæk Strand, Brøndby Strand, Avedøre, Friheden, Valby og Vesterbro.

Kollektive knudepunkter

Ruten passerer:

  • Ishøj St. (S-tog)
  • Ishøj Strand – Arken St. (Letbanestation fra 2025)
  • Strandhaven St. (Letbanestation fra 2025)
  • Brøndby Strand St. (S-tog)
  • Friheden St. (S-tog)
  • Åmarken St. (S-tog)
  • Ny Ellebjerg St. (S-tog, InterCitytog og metro fra 2024)
  • Valby St. (S-tog, Regionaltog og InterCitytog)
  • Carlsberg St. (S-tog)

Fakta om ruten

Stigninger

På Ishøjruten er der sket en 74 % stigning i cykeltrafikken fra før ruten blev etableret til 2024.

I evalueringen af Ishøjruten fra 2017 fortalte 30 % af de nye cyklister, at de tidligere kørte i bil.

På de 16 etablerede supercykelstier er der i gennemsnit sket en 87 % stigning i cykeltrafikken fra før ruterne blev etableret til 2024-tællinger.

Ture på ruten

På Ishøjruten cykles der i gennemsnit 14.4 km pr. tur.

82 % cykler på ruten dagligt eller flere gange om ugen.

På det samlede supercykelstinet bestående af 16 ruter cykles der i gennemsnit 12 km pr. tur.

Sundhed

For pendlerne på supercykelstierne er motionen den primære motivation for at tage cyklen.

Tilfredshed med ruten

Den generelle tilfredshed med ruterne scorer 4 på en skala fra 1-5, hvor 5 er bedst.

Økonomi

Ruten har kostet 11 mio. kr. at anlægge.

Planlagte forlængelser

Inden 2030: Ishøjsrutens 2. etape er en forlængelse af rutens østlige ende frem til Københavns Hovedbanegård. Forlængelsen løber af enkeltrettede cykelstier langs Ingerslevsgade frem til Københavns Hovedbanegård og videre til H. C. Andersens Boulevard og er 2,5 km lang.

Dokumenter

Evaluering

Evaluering af Ishøjruten

Beskriv hvad dokumentet indeholder (opsumering)

Seneste nyt

Tip din kommune

Er der et sted på din supercykelsti, der trænger til fejning, eller er der et hul i cykelstien, der trænger til udbedring? Find kommunernes forskellige services, hvor du kan indmelde fejl og mangler.

Bliv testpendler

Bliv en del af supercykelstiernes testpendler-panel og få invitationer, når vi har brug for pendlere til at teste forskellige tiltag på supercykelstierne. Det er uforpligtende at være en del af netværket.