C77

Ishøjruten

14 km

5 vejmyndigheder

2016 lanceringsår

C77 Ishøjruten

Eksisterende ruter

Rutens længde

14 km

Kommuner og vejmyndigheder

Ishøj, Vallensbæk, Brøndby, Hvidovre, København

Ishøjruten forløber på enkeltrettede cykelstier langs Ishøj Strandvej, Vallensbæk Strandvej og Gl. Køge Landevej, til Toftegårds Plads, hvor ruten svinger ad Vigerslev Allé og løber frem til Enghavevej på Vesterbro.

Se en videogennemkørsel af ruten her:

Om ruten

Ishøjruten forløber langs en færdselsåre mellem Vestegnen og det centrale København. Ruten løber forbi flere erhvervsområder, bl.a. Avedøre Holme, og passerer tæt forbi grønne områder ved Køge Bugt Strandpark, Vestvolden og Valbyparken. I Ishøj kan man fra ruten cykle videre til ARKEN Muesum for Moderne Kunst. Ishøjruten løber tæt på flere S-togstationer, og der er således god mulighed for at kombinere cyklen med kollektiv transport

Ruten forbinder

Ruten forbinder byområderne Ishøj, Vallensbæk Strand, Brøndby Strand, Avedøre, Friheden, Valby og Vesterbro.

Kollektive knudepunkter

Ruten passerer:

  • Ishøj St. (S-tog)
  • Ishøj Strand – Arken St. (Letbanestation fra 2025)
  • Strandhaven St. (Letbanestation fra 2025)
  • Brøndby Strand St. (S-tog)
  • Friheden St. (S-tog)
  • Åmarken St. (S-tog)
  • Ny Ellebjerg St. (S-tog, InterCitytog og metro fra 2024)
  • Valby St. (S-tog, Regionaltog og InterCitytog)
  • Carlsberg St. (S-tog)

Forbedringer på Ishøjruten i forbindelse med opgradering til Supercykelsti

Ishøj Kommune

  • Nedtællingssignaler i begge retninger i krydset Ishøj Strandvej/Ishøj Stationsvej

Brøndby Kommune

  • Etablering af radardetektering som forlænger grøntiden for cyklister i tre kryds mellem Gammel Køge Landevej og:
  1. Ny Mæglergårds Allé/Elmevang
  2. Brøndbyvester Strandvej
  3. Strandporten/Borgmester Kjeld Rasmussens Boulevard (tidl. Brøndbyvester Boulevard)
  • Etablering af græsrabat mellem cykelsti og kørebane på delstrækninger af Gammel Køge Landevej mlm. kommunegrænsen til Vallensbæk og nr. 787 (øst for Brøndby Allé)
  • Ny belægning på Gammel Køge Landevej mlm. kommunegrænsen til Vallensbæk og krydset ved Borgmester Kjeld Rasmussens Boulevard (tidl. Brøndbyvester Boulevard)
  • Markering af overkørsler med cykelsymboler langs hele strækningen

Hvidovre Kommune

  • Udvidet cykelsti og etablering af venstresvingsbane for cyklister ved T-krydset på Byvej i retning mod København
  • Opmærkning med cykelsymboler ved stort set alle sideveje samt etablering af overkørsler med gennemført fortov ved sidevejene:
  1. Engholm Allé
  2. Frydenstrands Allé
  3. Dansborg Allé
  • Opsætning af tre steler, der forhindrer parkering på cykelstien ved indkørslen til JYSK og 365discount syd for Hjørnagervej
  • Etablering af fremrykkede busstoppesteder i begge retninger ved Åmarken Station
  • Ny belægning på hele strækningen
  • Optimering af grønttid for cyklister i syv kryds

Københavns Kommune

  • Etablering af fremført cykelsti i sydgående retning i krydset Gl. Køge Landevej/Vigerslevvej
  • Etablering af fremrykket busstoppested i retning mod København på broen ved København Syd Station (tidl. Ny Ellebjerg Station)
  • Afmærkning af cykelbane og cykelsymboler forbi sidegaden Otiliavej og forbi indkørslen til Toftegårds Plads
  • Udvidelse af de eksisterende cykelstier fra 2 meter til 2,8 meter i bredden på Vigerslev Allé mellem Trekronergade og Bohrsgade. Der plantes 65 nye træer i store plantebede i parkeringsbånd langs vejen.
  • Bushelle flyttes ca. 25 cm ud i kørebanen, så der bliver plads til at udvide cykelstien på Vigerslev Allé ved Sjælør Boulevard i retning mod Valby
  • Opgradering af eksisterende cykelbane til cykelsti på Vigerslev Allé under Carlsberg-viadukten i østgående retning

Fakta om ruten

Stigninger

På Ishøjruten er der sket en 74 % stigning i cykeltrafikken fra før ruten blev etableret til 2024.

I evalueringen af Ishøjruten fra 2017 fortalte 30 % af de nye cyklister, at de tidligere kørte i bil.

På de 16 etablerede supercykelstier er der i gennemsnit sket en 87 % stigning i cykeltrafikken fra før ruterne blev etableret til 2024-tællinger.

Ture på ruten

På Ishøjruten cykles der i gennemsnit 14.4 km pr. tur.

82 % cykler på ruten dagligt eller flere gange om ugen.

På det samlede supercykelstinet bestående af 16 ruter cykles der i gennemsnit 12 km pr. tur.

Sundhed

For pendlerne på supercykelstierne er motionen den primære motivation for at tage cyklen.

Tilfredshed med ruten

Den generelle tilfredshed med ruterne scorer 4 på en skala fra 1-5, hvor 5 er bedst.

Økonomi

Ruten har kostet 11 mio. kr. at anlægge.

Planlagte forlængelser

Inden 2030: Ishøjsrutens 2. etape er en forlængelse af rutens østlige ende frem til Københavns Hovedbanegård. Forlængelsen løber af enkeltrettede cykelstier langs Ingerslevsgade frem til Københavns Hovedbanegård og videre til H. C. Andersens Boulevard og er 2,5 km lang.

Dokumenter

Evaluering

Evaluering af Ishøjruten

Læs evalueringen af Ishøjruten (udgivet 2018)

Seneste nyt

Tip din kommune

Er der et sted på din supercykelsti, der trænger til fejning, eller er der et hul i cykelstien, der trænger til udbedring? Find kommunernes forskellige services, hvor du kan indmelde fejl og mangler.

Bliv testpendler

Bliv en del af supercykelstiernes testpendler-panel og få invitationer, når vi har brug for pendlere til at teste forskellige tiltag på supercykelstierne. Det er uforpligtende at være en del af netværket.