Supercykelstien Indre Ringrute får et løft: Cykel- og gangbro åbner

Siden broen blev vedtaget i Københavns Kommunes Budget 2014, som en del af supercykelstien Indre Ringrute, har borgere og pendlere, der tager turen langs Vejlands Allé til fods eller på cykel, ventet på en sikrere forbindelse over den trafikerede Artillerivej. Men nu er ventetiden forbi. I dag åbner broen for trafik, og torsdag d. 19. juni indvies broen officielt med is, kaffe og tale.

Fra i dag bliver det markant lettere og mere trygt at bevæge sig til fods og på cykel fra stierne på Amager Fælled og Ved Slusen langs Vejlands Allé. Den nye cykel- og gangbro over Artillerivej skaber nemlig en direkte og sammenhængende forbindelse for de flere tusinde daglige brugere af supercykelstien Indre Ringrute.

Officiel indvielse torsdag d. 19. juni

Københavns Kommune og Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen inviterer alle interesserede til at fejre broåbningen til det officielle indvielsesarrangement. Her vil der være gratis kaffe og is, og kl. 15.40 holder teknik- og miljøborgmester Line Barfod en officiel åbningstale.

Cykel- og gangbroerne i København er enormt populære – og det forstår man godt. Man kommer væk fra biltrafikken og oplever byen fra nye vinkler. Derfor er det dejligt at kunne åbne endnu en god broforbindelse. Det skal være nemt og trygt at komme frem til fods og på cykel i hele byen – og med broen over Artillerivej fjerner vi en barriere, mange cyklister og fodgængere har levet med i årevis,” siger Line Barfod, teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune og fortsætter:

“Broen over Artillerivej er en gevinst både lokalt og regionalt. Lokalt fordi mange bruger området rekreativt og nu kan nyde en smukkere, sjovere og mere sammenhængende forbindelse. Og regionalt fordi den indgår i Indre Ringrute – en supercykelsti, som binder bydelene og en række andre supercykelstier sammen og gør det lettere at pendle på cykel i hele hovedstadsområdet,” siger Line Barfod.

Et vigtigt løft af supercykelstien

Indre Ringrute er en 13,4 km lang ringforbindelse, der forbinder syv andre supercykelstier og de fleste kvarterer i København og det indre Frederiksberg. Broen over Artillerivej bliver et vigtigt og længe ventet løft af ruten.

Ifølge Københavns Kommunes beregninger vil omkring 6.400 cyklister dagligt vælge at tage den nye bro over Artillerivej, mens ca. 2.600 fortsat forventes at krydse vejen i niveau via helleanlægget. For fodgængere vurderes det, at cirka 1.100 dagligt vil bruge broen, mens 400 vil krydse i gadeplan. Rampernes længde gør nemlig, at broen særligt vil være attraktiv for dem, der skal videre langs Vejlands Allé – mens mere lokale krydsninger i nogle tilfælde vil ske i niveau.

En del af en større cykelfest i København

Den officielle indvielse af broen lander også i en større cykelfest i hovedstaden. Allerede dagen efter, fredag den 20. juni, er København vært for et stort internationalt cykletopmøde, og i dagene efter topmødet køres World Tour-cykelløbet Copenhagen Sprint med nogle af verdens bedste cykelryttere. Løbsruten snor sig, ligesom supercykelstierne, gennem hele hovedstadsregionen og kulminerer i centrum af København.  

FAKTA OM EVENTET

Broen er åben for brug fra fredag d. 13. juni kl.12. Ugen efter, torsdag d. 19. juni, afholdes en officiel indvielse ved den vestlige brolanding på vejen Ved Slusen. Arrangementet varer fra kl. 15-17, og teknik- og miljøborgmester Line Barfod holder indvielsestale kl. 15.40. Der er gratis kaffe og is til de fremmødte så længe lager haves.

FAKTA OM SUPERCYKELSTIERNE

Supercykelstierne i Region Hovedstaden er et samarbejde mellem 27 kommuner og Region Hovedstaden om at skabe sammenhængende cykelinfrastruktur på tværs af kommunegrænserne i hele regionen. Supercykelstierne forbinder land og by og skal gøre det let, fleksibelt og trygt at vælge cyklen til og fra arbejde.

  • Supercykelstisamarbejdet har etableret 244 km supercykelsti fordelt på 16 ruter, der forbinder 21 af samarbejdets 27 kommuner. Visionen er over 850 km supercykelsti på flere end 60 ruter i 2045.
  • Supercykelstierne er ét af Danmarks mest rentable infrastrukturprojekter. Et fuldt udbygget supercykelstinet har en estimeret intern rente på 23 %.
  • I gennemsnit er cykeltrafikken på de 16 supercykelstier steget med 54 %, fra før ruterne blev etableret til et år efter ruternes åbning. De seneste cykeltællinger fra 2024 viser, at effekten af ruterne over tid er langt større. Fra de 16 ruters respektive førmålinger til cykeltællingerne i 2024 er der målt en gennemsnitlig stigning på 87 %.
  • Den gennemsnitlige turlængde på supercykelstierne er 12 km pr. tur. 55 % af borgerne i Region Hovedstaden har 10 km eller derunder til sin arbejdsplads.
  • Pendlerne på supercykelstierne vælger cyklen som transportmiddel, fordi det giver dem motion og mental velvære. 89 % svarer, at de er gladere i hverdagen, når de cykler, mens 71 % svarer at de er mindre stressede.

Læs mere om supercykelstierne og find pressefotos.

Pressekontakter:
  • Line Barfod teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, pressetelefonen i Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune, presse@tmf.kk.dk, tlf. 23 27 80 90
  • Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen, kommunikations- og presseansvarlig, Diana Bern Skyum, jm8t@kk.dk, tlf. 29 45 32 07