Årlige cykeltællinger på de tværkommunale supercykelstier, der skal få flere til at cykle til og fra arbejde i hovedstadsregionen, bekræfter endnu en gang, at konceptet virker. I 2024 blev der på de 16 eksisterende ruter målt en gennemsnitlig stigning i cykeltrafikken på 87 % sammenlignet med ruternes respektive førmålinger. Det er ny rekord, og godt nyt for pendlere i hele regionen.
Det tværkommunale Supercykelstisamarbejde i hovedstadsregionen, der består af 27 kommuner og Region Hovedstaden, har siden 2009 arbejdet for at gøre det lettere for flere at pendle til og fra arbejde på cykel. Det har indtil videre resulteret i 16 supercykelstier på i alt 244 km, der forbinder 21 kommuner på tværs af hovedstadsregionen. Og de virker.
Ikke alene er cykeltrafikken i gennemsnit steget med 87 %. Evalueringerne viser også, at den gennemsnitlige turlængde på supercykelstinettet er 12 km, og at 14 % af de nye cyklister før tog bilen. Samtidig viser en ny stor brugerundersøgelse på supercykelstierne, at 81 % cykler dagligt eller næsten dagligt, selvom 67 % har bil til rådighed.
”De flotte stigninger år efter år vidner jo om, at pendlerne i stigende grad oplever, at det er muligt at cykle til arbejde. Også selvom de har lidt længere, skal krydse flere kommunegrænser på vejen og for mange endda har en bil stående derhjemme – de cykler alligevel. Det er jo virkelig positivt! For så virker supercykelstierne og ikke mindst Supercykelstisamarbejdet efter hensigten,” siger Steen Christiansen, borgmester i Albertslund Kommune og formand for KKR Hovedstaden.
Cykelforbinder by og land
Albertslund var blandt de første kommuner, der i 2009 gik sammen med Københavns Kommune og Region Hovedstaden om at danne Supercykelstisamarbejdet – et frivilligt tværkommunalt samarbejde med en fælles ambition om at få flere til at pendle på cykel og gøre hovedstadsområdet til verdens bedste cykelregion. For potentialet til at få flere til at cykle er ikke kun i de store, centrale byer. Også i omegns- og landkommunerne er der potentiale for flere cyklister. Og de nyeste cykeltællinger bekræfter, at også her følger cyklisterne med, når man opgraderer til supercykelsti.
”Vores data viser, at cykeltrafikken stiger på hele rutenettet – også på de lange ruter, der forbinder by og land, og på de landlige ruter, som forbinder på tværs. Det er lykkedes, fordi vi i Supercykelstisamarbejdet har valgt at arbejde sammen med vores nabokommuner om at sikre gode, regionale cykelforbindelser, så mange flere kan vælge cyklen i hele regionen,” siger Karsten Längerich, borgmester i Allerød Kommune og næstformand for KKR Hovedstaden.
Fysisk og mental sundhed betaler sig
Et fuldt udbygget supercykelstinet har en intern rente på 23 %, hvilket gør supercykelstierne til et af Danmarks mest rentable infrastrukturprojekter. Den høje interne rente skyldes især de mange sundhedseffekter af mere cykling. Det er samtidig også sundhedseffekterne, der får pendlerne til at vælge cyklen i første omgang.
Fysisk sundhed motiverer hele 87 % af brugerne af supercykelstierne til at cykle til arbejde, mens mentalt velvære er en motivation for 46 % af brugerne. Det viser en ny undersøgelse af brugerne af supercykelstierne fra 2024 med over 1.100 respondenter. Undersøgelsen viser også, at 89 % af brugerne oplever, at de er gladere i hverdagen, når de cykler, mens 71 % svarer, at de er mindre stressede.
”Supercykelstierne er allerede rygraden i den regionale cykelplanlægning, og vi kan se i den tværgående mobilitetsanalyse for hovedstadsområdet, der netop er offentliggjort, at de også har en afgørende rolle i fremtiden, hvor antallet af daglige ture forventes at stige. Derfor er det vigtigt, at vi fortsætter det gode samarbejde på tværs og fortsætter udbygningen af supercykelstinettet. Som samfund har vi faktisk ikke råd til ikke at investere i supercykelstierne,” siger Line Barfod, teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune.
Pressekontakter:
Steen Christiansen
Mail: steen.christiansen@albertslund.dk, tlf. 43 68 60 01
Karsten Längerich
Mail: karl@alleroed.dk, tlf. 30 61 77 41
Line Barfod
Pressetelefonen i Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune, presse@tmf.kk.dk, tlf. 23 27 80 90
Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen
Kommunikations- og presseansvarlig, Diana Bern Skyum, jm8t@kk.dk, tlf. 29 45 32 07
FAKTA OM SUPERCYKELSTIERNE
Supercykelstierne i Region Hovedstaden er et samarbejde mellem 27 kommuner og Region Hovedstaden om at skabe sammenhængende cykelinfrastruktur på tværs af kommunegrænserne i hele regionen. Supercykelstierne forbinder land og by og skal gøre det let, fleksibelt og trygt at vælge cyklen til og fra arbejde.
- I 2024 har Supercykelstisamarbejdet 244 km etableret supercykelsti fordelt på 16 ruter, der forbinder 21 af samarbejdets 27 kommuner. Visionen er over 850 km supercykelsti på flere end 60 ruter i 2045.
- Supercykelstierne er ét af Danmarks mest rentable infrastrukturprojekter. Et fuldt udbygget supercykelstinet har en estimeret intern rente på 23 %. 77 % af de samfundsøkonomiske gevinster tilfalder staten. Det resterende supercykelstinet koster ca. 2,5 mia. kr. at anlægge.
- I gennemsnit er cykeltrafikken på de 16 supercykelstier steget med 54 %, fra før ruterne blev etableret til et år efter ruternes åbning – altså den umiddelbare effekt af etableringen af supercykelstier.
- De årlige cykeltællinger fra 2024 viser, at effekten af ruterne over længere tid er langt større. Fra de 16 ruters respektive førmålinger til cykeltællingerne i 2024 er der målt en gennemsnitlig stigning på 87 %.
- 14 % af de nye cyklister tog før bilen.
- Den gennemsnitlige turlængde på supercykelstierne er 12 km pr. tur. 55 % af borgerne i Region Hovedstaden har 10 km eller derunder til sin arbejdsplads.
- Fra 2026 må Region Hovedstaden træde ud af samarbejdet, da de regionale udviklingsopgaver, herunder regionens rolle i og medfinansiering af Supercykelstisamarbejdet, bortfalder fra regionernes opgaveportefølje med implementeringen af sundhedsreformen.
FAKTA OM BRUGERNE AF SUPERCYKELSTIERNE
I 2024 gennemførte Supercykelstisamarbejdet en tværgående undersøgelse af brugerne af supercykelstierne. Respondenterne blev rekrutteret på supercykelstier i myldretiden på 14 forskellige steder i regionen – alle uden for det centrale København. Over 1.100 respondenter deltog og undersøgelsen viste blandt andet, at:
- 81 % af respondenterne cykler dagligt eller næsten dagligt.
- 54 % af respondenterne kører på en almindelig cykel, mens 21 % kører på elcykel
- 67 % af respondenterne har bil til rådighed. Heraf vælger 64 % altid at pendle på cykel, selvom de har bil til rådighed.
- 43 % af respondenterne har hjemmeboende børn. 65 % af dem, der har hjemmeboende børn, vælger altid at pendle på cykel, selvom de har bil til rådighed.
- Fysisk sundhed motiverer 86 % til at cykle, mens mental velvære er en motivation for 46 %.
- 89 % svarer, at de er gladere i hverdagen, når de cykler, mens 71 % svarer at de er mindre stressede.
Læs mere om supercykelstierne og find pressefotos.