Speed pedelecs

Supercykelstier udarbejder sammen med Viatrafik en kortlægningen af de eksisterende otte supercykelstier og identificerer, hvilke infrastrukturforbedringer der skal til for at speed pedelecs trafiksikkert vil kunne køre på supercykelstierne.

Speed pedelecs er elcykler, der må give motorhjælp op til 45 km/t, hvor en almindelig elcykel giver motorhjælp op til 25 km/t. I Belgien er den nye type elcykel populær. Herhjemme er der igangsat en forsøgsordning med den nye type af elcykler. Forsøget med speed pedelecs løber indtil maj 2019, hvorefter det evalueres.

Den nye type cykel er allerede meget omdiskuteret, fordi den nye teknologi både bringer muligheder og udfordringer med sig. Supercykelstierne er oplagt for speed pedelec-brugere at benytte, da den nye teknologi særligt er aktuel for pendlere som kører langt. Speed pedelecs sammenlignes bl.a. i Holland med en 45 km/t knallert, og den skal derfor køre på vejen. Herhjemme tillader forsøgsordningen speed pedelecs på cykelstierne – dog med få skærpelser i forhold til en almindelig elcykel (bl.a. krav om cykelhjelm og ikke tilladt at have monteret barnesæde).

I forbindelse med forsøgsordningen igangsætter supercykelstisamarbejdet en kortlægning, der afdækker dilemmaer, undersøger brugernes adfærd og overvejer fysiske reguleringsmuligheder ved at have speed pedelecs med en hastighed på op til 45 km/t på supercykelstierne. Både med hensyn til sikker færdsel for speed pedelec-brugerne, samt alle andre trafikanter på supercykelstierne. Undersøgelsen laves i samarbejde med Viatrafik.

Undersøgelser fra Flanders-regionen i Belgien, som er den region med flest speed pedelecs på nuværende tidspunkt, viser at gennemsnithastigheden med en speed pedelec er 39 kilometer i timen ved ’cruising speed’ – altså på de strækninger, hvor der ikke er nogle stop eller andre fartnedsættende forhindringer. Den gennemsnitlige hastighed spænder ved cruising speed mellem 28-45 km/t.

I 2016 blev der solgt knap tre gange så mange speed pedelecs, som der blev solgt elbiler i Belgien (6700 speed pedelecs, 2300 elbiler). Yderligere har undersøgelser vist, at en speed pedelec er cirka 200 gange så energieffektiv som en elbil (pr. kørt km), og at ca. 60% af nye speed pedelec-brugere plejede at køre i bil. I Holland, hvor almindelige elcykler er mere udbredt end herhjemme, har speed pedelecs endnu ikke den samme popularitet. Her er kun 2 % af solgte elcykler speed pedelecs.

Har du spørgsmål eller erfaringer i forhold til speed pedelecs er du velkommen til at kontakte os.