I dag kaster 10 nye cykelpendlere sig ud i en udfordring. De skifter rattet eller rejsekortet ud med cykelsadlen og cykler til arbejde i en måned som nye ambassadører for Supercykelstierne.
Den 2. maj blev fem nye Supercykelstier i Region Hovedstaden på i alt 115 km lanceret. I den anledning har Sekretariatet for Supercykelstier hvervet nye ambassadører blandt medarbejderne på nogle af virksomhederne langs de nye ruter. 10 deltagere har meldt sig til at teste livet som cykelpendlere i en måned.
Sundhedstest og elcykler
Før udfordringen har alle deltagere gennemført en indledende sundhedstest, der bl.a. har vist deltagernes kondital, kropsalder og fedtprocent. Efter en måned på cykel vil de gennemføre testen igen og forhåbentlig kan der måles en forskel:
Jeg kan godt mærke, at jeg har ændret livsstil i de to år vi har boet i Danmark. Nu er jeg nødt til at tænke over, hvad jeg spiser. Det har jeg aldrig gjort før, fordi jeg har brændt alt af. Så jeg forventer at min grundform bliver løftet. Og hvis jeg cykler så langt, som der er udsigt til nu, så bliver det til mere end en grundform. Det er egentlig det, jeg altid har brugt cyklen til – at få den daglige dosis motion og holde en stabil grundform,” fortæller Henrik fra Burmeister & Wain Scandinavian Contractor A/S med 35 km til arbejde.
Deltagerne har mellem 10 og 35 kilometer til arbejde – hver vej. Og til at give et ekstra skub til at komme i gang med den gode vane, har alle deltagerne fået stillet en helt ny elcykel til rådighed. Elcyklerne, som leveres af Batavus, har for flere af ambassadørerne været afgørende for, at de har meldt sig til udfordringen:
Faktisk har jeg overvejet at købe en elcykel, fordi jeg tænkte, at det var lige det, der skulle til, for at jeg kommer i gang med at cykle hver dag. Men det er jo lidt af en investering, uden at man ved, om det er det, der skal til. Så det her er bare en fantastisk god mulighed for at prøve en elcykel af. Og jeg forventer da også, at jeg bliver helt hooked, og at elcyklen netop gør, at jeg kan tage turen lidt hurtigere, og at det bliver mindre hårdt”, siger ambassadør Charlotte fra Topdanmark Forsikring A/S med 14 km til arbejde.
At jeg har mulighed for at tage en elcykel gør, at jeg bedre kan komme af sted uden nødvendigvis at have en specielt god kondi, og måske behøver jeg ikke at skulle i bad, når jeg kommer frem. Jeg sidder i en lederstilling, hvor jeg tager til møder hele tiden. Så det har simpelthen taget for lang tid at cykle og været for besværligt at skulle i bad på arbejdet og derefter bruge virkelig lang tid på at sidde og dampe af, før jeg kan komme ud og være repræsentativ”, fortæller Jeanne fra Topdanmark Forsikring A/S med 10 km til arbejde.
Sidste år udfordrede Supercykelstierne syv borgmestre fra hovedstadsregionen til at gennemføre en lignende udfordring, hvor borgmestrene skulle skifte bilen ud med en cykel eller en elcykel i maj måned. Og her blev det tydeligt, at deltagerne opnåede sundhedsmæssige forbedringer, som f.eks. vægttab, forbedret kondital og en lavere fedtprocent selv på en elcykel.
Supercykel-pendlere in spe
Fælles for ambassadørerne er deres forhåbning om, at udfordringen kan kickstarte den gode vane med at cykle til arbejde. Flere forventer at cyklen vil give dem en større frihed og uafhængighed i hverdagen.
Hvis jeg skal aflevere min datter på vejen, skal jeg spæne ned til bussen, håbe på den ikke er forsinket, på bussen, og håber på at der ikke er for meget trafik. Det bliver hurtigt stressende. Der tænker jeg, at det er federe bare at hoppe op på cyklen og drøne derudaf og være uafhængig. Lidt ligesom at have den der bil, men bare på den fede måde,” siger Kim fra Topdanmark Forsikring A/S med 11 km til arbejde.
Samtidig håber flere også på at komme i bedre form undervejs og komme i bedre kontakt med naturen.
Jeg vil gerne af med de der to kilo, der har sneget sig på det sidste halve år. Og fordelen ved at cykle er jo, at du kommer i bedre form, og du får frisk luft. I et presset program prioriterer jeg mine børn højere end min egen kondition. Men tager jeg cyklen, så har jeg jo klaret motionen,” fortæller Henriette, freelancer tilknyttet IBM med 13 km til arbejde.
I løbet af den næste måneds tid vil vi løbende fortælle om ambassadørernes oplevelser som cykelpendlere og deres ture ude på ruterne. Allerede i de kommende dage vil vi præsentere vores nye pendler-ambassadører på vores hjemmeside og sociale medier. Når måneden er gået, vil alle deltagerne gennemføre en afsluttende sundhedstest, og vi er selvfølgelig spændte på at dele resultaterne fra udfordringen.
FAKTA:
- 10 nye ambassadører har meldt sig til udfordringen
- De har i snit 17,9 kilometer til arbejde
- Før udfordringen tog 7 deltagere bilen på arbejde, mens 3 deltagere kom frem med offentlig transport
- Deltagerne har én måned til at teste livet som cykelpendler
- Før og efter udfordringen gennemfører deltagerne en sundhedstest
- Sundhedstesten skal være med til at vise, hvilken forskel det gør, at tage cyklen på arbejde
- Alle deltagerne cykler på helt nye elcykler leveret af Batavus til udfordringen